• alles.jpg
  • alux.jpg
  • artgo.jpg
  • biga.jpg
  • centrum_napraw.jpg
  • domek_sielpia.jpg
  • familia.jpg
  • good_car.jpg
  • ko-mat.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lokal_krakowska.jpg
  • moto_serwis.jpg
  • nie_zasmiecaj_domu.jpg
  • parkiet_krak.jpg
  • praca_fryzjer.jpg
  • rasterek.jpg
  • rserwis.jpg
  • scot_car.jpg
  • serczyk.jpg
  • sfotografuje.jpg
  • tapicerstwo.jpg
  • wwm.jpg
  • zielinski.jpg

Goniec Zabierzowski na ISSUU

issuu vector logo
Szanowni Państwo, od stycznia 2022 roku,Goniec Zabierzowski będzie dostępny również do czytania na portalu
 

Reklama

  • dzien_kobiet.jpg
  • dzien_kobiet_centrum_boksu.jpg
  • geoconsulting.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • ogrod_serwis.jpg
  • osp_brzoskwinia.jpg
  • pokoje_goscinne.jpg
  • pp.jpg
  • pralnia.jpg
  • płazy.jpg
  • szumiec.jpg
  • weterynarz.jpg
  • wielkanocny_kiermasz.jpg
  • wielkowiejski_targ.jpg

Było szare, listopadowe popołudnie, dzień który na zawsze zapisał się na kartach motoryzacyjnej historii Polski. 6 listopada 1951 roku o godzinie 14:00, w obecności najwyższych dostojników partyjnych taśmę montażową w fabryce na Żeraniu opuścił pierwszy egzemplarz Warszawy – model M20. Składał się on w całości z części sprowadzonych z ZSRR, a pochodzących z bliźniaczej Pobiedy, mającej wiele cech wspólnych z autami Forda z lat 30. Licencję na produkcję Warszawy dostaliśmy w prezencie od naszych wschodnich sąsiadów. Była to swego rodzaju nagroda za wymuszone przez władze sowieckie zerwanie umowy z włoskim Fiatem na produkcję modelu 1100.




Dwa lata po rozpoczęciu produkcji bazującej na importowanych częściach, w Warszawie zaczęto montaż polskich, dolnozaworowych jednostek napędowych o oznaczeniu M-20, a niecały rok później polskich nadwozi. W 1956 roku Warszawa była samochodem lżejszym od pierwowzoru i w całości produkowanym w Polsce.


W 1960 roku zadebiutował nowy model – 201. Na pierwszy rzut oka niewiele różnił się od poprzednika. Większość zmian obejmowała instalację elektryczną, zawieszenie, układ hamulcowy, oraz gaźnik. Na rynku dostępna była także wersja LUX (dwukolorowe nadwozie, zmienione listwy boczne, bagażnik dachowy).


Nowy, mocniejszy (70KM) i nowocześniejszy, górnozaworowy silnik S-21 pojawił się w 1962 roku w modelu 202. Dodatkowo dzięki zmianie przełożenia tylnego mostu uzyskiwał on lepsze osiągi i był bardziej dynamiczny.


W lipcu 1964 roku z taśmy montażowej zjechał ostatni egzemplarz tak pożądanej dziś przez kolekcjonerów Warszawy „Garbuski”. Nowe modele sedan 223 i 224 wyposażane były w dwa rodzaje silników – pierwszy w silnik górnozaworowy, drugi zaś w dolnozaworowy.


Duże zapotrzebowanie na samochody użytkowe zaowocowało powstaniem różnych wersji nadwoziowych: sanitarka, ambulans, pickup, furgon, oraz kombi. Ciekawostką może być fakt iż na potrzeby PKP na bazie Warszawy wyprodukowano drezynę wyposażoną w koła kolejowe, zblokowany układ kierowniczy, oraz obrotnicę.


Do końca produkcji, który nastąpił w 1973 roku wyprodukowano łącznie 254 471 egzemplarzy.


Łukasz Zadęcki źródło: flickr.com 

 

 

 

kostka.jpg