• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • autoserwis.jpg
  • biga.jpg
  • centrum_napraw.jpg
  • domek_sielpia.jpg
  • familia.jpg
  • good_car.jpg
  • juszczak.jpg
  • komat.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • moto_serwis.jpg
  • niezasmiecaj.jpg
  • parkiet_krak.jpg
  • rasterek.jpg
  • serczyk.jpg
  • sfotografuje.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • alteks.jpg
  • brzoskwinia.jpg
  • geoconsulting.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • pokoje_goscinne.jpg
  • pp.jpg
  • pralnia.jpg
  • płazy.jpg
  • szkolka.jpg
  • weterynarz.jpg

Historia polskiej motoryzacji znała już dwa trójkołowe motorowery – motorydwan i motorikszę. Zdawać by się mogło, że w tej kwestii wiele więcej zaproponować się nie da, jednak, jak już się wielokrotnie przekonaliśmy, świat motoryzacji ogranicza jedynie wyobraźnia konstruktorów. I tak oto światło dzienne ujrzał, chyba najbardziej nietypowy polski model wszechczasów, trójkołowy motorower NORKA.

Pomysł wzorowany był na niemieckim modelu Simsona DUO. Był to dwuosobowy pojazd produkowany w NDR, w latach 1972-1991. Powstał jako przystosowany do prowadzenia przez osoby niepełnosprawne. Simson DUO posiadał silnik o poj. 50 cm3. Ciekawie rozwiązana była kwestia napędu; napędzane było tylko lewe tylnie koło, łańcuch przenosił napęd dalej. Dość uciążliwą kwestia był brak biegu wstecznego – kierowca musiał bardzo roztropnie planować manewry drogowe. Dużą popularność zyskał w rejonie Środkowej i Wschodniej Europy, także na polskich drogach, stając się podstawowym środkiem lokomocji dla osób mających problemy z przemieszczaniem się.

Produkcję polskich odpowiedników rozpoczęto w 1991 roku i kontynuowano ją przez sześć kolejnych lat. Projekt stworzyli nieustraszeni konstruktorzy z zakładów Dezamet w Nowej Dębie. NORKA powstała na bazie motorydwanu Dezamet typ 755, którego konstrukcja zastała dopasowana do obsługi przez osoby niepełnosprawne. Dodatkowo całość została dość kompleksowo obudowana tworzywową kabiną, z jednym charakterystycznym światłem z przodu.Obudowa sięgała dość nisko ziemi, co później stwarzało problemy przy pokonywaniu przeszkód na drodze. Jednostka napędową NORKI był silnik z motoroweru Chart. Konstrukcja otrzymała nazwę Motorydwan Norka 755C, ale często mówiło się o niej jako o „polskim DUO”. Wygląd NORKI jest na tyle unikatowy, że naprawdę nie sposób pomylić tej konstrukcji z jakąkolwiek inną. Niestety nie wiadomo dokładnie ile egzemplarzy tego pojazdu wyprodukowano; w zależności od źródeł, mówi się o ilości od 100 do 220 sztuk. Niezależnie jednak od ich faktycznej liczby, stanowią obecnie bardzo rzadki i cenny eksponat.

Jan Piotrowski

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Źródła: http://sprzedajemy.pl/dezamet-norka-775-motorydwan-simson-duowozek-inwalidzki-nr22221702, odczyt: 2016.07.15 Zdjęcie http://www.museums.krakow.travel/aktualnosci/wydarzenia/ action,get,id,405,t,polskie-mikrosamochody.html, odczyt: 2016.07.15

legalizacja.jpg