• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • autoserwis.jpg
  • biga.jpg
  • centrum_napraw.jpg
  • domek_sielpia.jpg
  • familia.jpg
  • good_car.jpg
  • juszczak.jpg
  • komat.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • moto_serwis.jpg
  • niezasmiecaj.jpg
  • parkiet_krak.jpg
  • rasterek.jpg
  • serczyk.jpg
  • sfotografuje.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • alteks.jpg
  • brzoskwinia.jpg
  • geoconsulting.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • pokoje_goscinne.jpg
  • pp.jpg
  • pralnia.jpg
  • płazy.jpg
  • szkolka.jpg
  • weterynarz.jpg

„Co zrobić, żeby obniżyć koszty produkcji, wypuścić motorower o pełnych walorach eksploatacyjnych i użytkowych, a sporo tańszy? Biuro konstrukcyjne fabryki zakrzowskiej opracowało już taki moped – MR2 ŻAK.”

„Motor” nr 13/1960 r.

Jest rok 1960. Wrocławskie Zakłady Metalowe Zakrzów już od dwóch lat produkują MR1 RYŚ – pierwszy polski motorower. Dostojna, masywna sylwetka Rysia oraz dość wysoka, jak na owe czasy, jakość, okazują się zbyt drogie dla przeciętnego obywatela. Konstruktorzy ZMZ opracowują nowy, tańszy model motoroweru. Finalnie decydują się na „odchudzoną” wersję MR1 , dzięki czemu szkielet Rysia staje się postawą dla MR2 ŻAKA. Żak zamiast głębokich błotników, posiadał już ich płytkie wersje, usunięto obudowy cylindrów i ramy, zainstalowano nieobudowaną przednią lampę. Lekkości wizualnej i finansowej, przydało również siodełko typu rowerowego, które zastąpiło Rysiową „kanapę”. Żak miał też zmienione zawieszenie tylnego koła - wahacz wleczony z centralną sprężyną amortyzującą schowaną pod bardzo estetyczna plastikową obudową na której była napisana nazwa motoroweru- ŻAK. Silnikiem do MR2, który montowano także w ostatnich egzemplarzach Rysia, był model S-38, produkowany w Zakładach Metalowych Dezamet w Nowej Dębie.

S-38 był jednocylindrowym, dwusuwowym silnikiem chłodzonym powietrzem, o pojemności prawie 50 cm3. Maksymalna moc to 1,8 KM, co pozwalało rozpędzić Żaka do 55 km/h. Zbiornik paliwa mieścił 5,75 l, co przy spalaniu 2,5 l/100 km (przy średniej prędkości 45 km/h), dawało możliwość planowania dłuższych tras. MR2 ŻAK był dostępny w kolorach szaro-niebieskim, szaro-wiśniowym, wiśniowym, szarym i zielonym.

Sam MR2 ŻAK doczekał się dwóch wersji – „ubogiej” i „bogatej”. Wersja uboga miała nieobudowaną lampę, nie miała klaksonu ani chromowanych ozdób nadwozia i felg. Wersja bogatsza posiadała klakson, chromowane dodatki i w pełni zabudowaną lampę, jak w modelu MR1. Pod koniec produkcji MR2 występował w wersji LUX, z silnikiem S-38B. Nie wiadomo dokładnie ile sztuk modelu MR2 zjechało z wrocławskiej linii produkcyjnej. Niektóre źródła podają, że w sumie MR1 i MR2 wyprodukowano łącznie 90 tysięcy. ŻAKi produkowane były do 1963 roku, w którym to Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego podjęło decyzję o jej zakończeniu we wrocławskim ZMZ, na rzecz chłodziarek. Produkcję jednośladów przeniesiono do Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy, gdzie wraz z motorowerami, już wkrótce, przeniesiemy się i my.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła:

    Szczerbicki Tomasz, „Motocykle w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko…”, Drukarnia oficyny wydawniczej READ ME, Łódź 2014
    www.oldtimery.com, „MR-1 Ryś i MR-2 Żak - pierwsze polskie motorowery”, odczyt 08.01.2015 r.
    www.jacomoto.prv.pl, „Żak model MR2 i MR2E LUX”, odczyt 08.01.2015 r.
    www.polskiemotocykle.mik.pl, “Żak”, odczyt 08.01.2015r.

 

 

 

grass.jpg