• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • autoserwis.jpg
  • biga.jpg
  • centrum_napraw.jpg
  • domek_sielpia.jpg
  • familia.jpg
  • good_car.jpg
  • juszczak.jpg
  • komat.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • moto_serwis.jpg
  • niezasmiecaj.jpg
  • parkiet_krak.jpg
  • rasterek.jpg
  • serczyk.jpg
  • sfotografuje.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • alteks.jpg
  • brzoskwinia.jpg
  • geoconsulting.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • pokoje_goscinne.jpg
  • pp.jpg
  • pralnia.jpg
  • płazy.jpg
  • szkolka.jpg
  • weterynarz.jpg

Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie internetowej niezbędnik dla podatnika-wczasowicza. W ramach organizowanej po raz czwarty akcji instytucje, urzędy i organizacje na swoich stronach internetowych informują na temat praw i obowiązków ważnych do zapamiętania przed urlopem. Bez względu gdzie i jak spędzasz urlop - powinieneś znać swoje prawa. Na stronie Ministerstwa Finansów można dowiedzieć się m.in., dlaczego należy domagać się paragonu od sprzedawców, czy pracując podczas wakacji za granicą trzeba zapłacić podatek w Polsce i do jakiej kwoty zwolniony od opodatkowania jest dochód dziecka podejmującego wakacyjną pracę. Dowiemy się również, jakie towary, choćby alkohol czy tytoń, mogą znaleźć się w bagażu, a które są niedozwolone i jakie obowiązują ograniczenia. War-to też wiedzieć, co zrobić, aby zabrać ze sobą w podróż psa czy kota.

W ramach tej akcji informacyjnej, możemy również dowiedzieć się jak wybrać biuro podróży by nie obawiać się jego upadłości, dowiedzieć się, jakie prawa ma konsument w przypadku reklamacji wyjazdu, ile czasu ma na złożenie zastrzeżeń itp. Ministerstwo przeprowadziło badania, z których wynika że 46, 1 proc. respondentów czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy wszystkie zawarte w nich warunki są zgodne z prawem, podczas gdy rok temu była to niespełna jedna trzecia (29 proc.). Chociaż większość ankietowanych (50,8 proc.) nadal deklaruje, że umów nie czyta, to jednak takich osób jest znacznie mniej niż przed rokiem (57 proc.). Zgodnie z prawem każda umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu i posiłków czy rodzaj środka transportu. Niedotrzymanie któregokolwiek z warunków określonych w umowie jest podstawą do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny usługi. Z badań również wynika że coraz więcej osób wie co to jest np. rejestr klauzul niedozwolonych czyli lista warunków, które nie powinny znaleźć się w umowie zawieranej z przedsiębiorcą. Z kontroli UOKiK wynika, że najwięcej nieprawidłowości we wzorcach umownych biur podróży wiąże się właśnie ze stosowaniem postanowień niedozwolonych. Najczęściej kwestionowane jest ograniczanie odpowiedzialności touroperatora w sytuacjach takich jak opóźnienie samolotu czy zmiana hotelu. Nadal niewielu konsumentów wie ile wynosi termin na złożenie reklamacji wadliwej usługi turystycznej. Zaledwie co dziesiąty badany (9,7 proc.) wiedział, że na reklamację nieudanej wycieczki ma 30 dni od dnia jej zakończenia. Zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy standard hotelu, a nawet hałas w nocy – to przykłady problemów, które mogą być podstawą do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Nieco więcej wiemy na temat możliwości reklamowania usług turystycznych o obniżonej cenie (tzw. last minute i first minute). 24 proc. badanych wie, że wycieczkę kupioną w ofercie specjalnej można reklamować na takich samych zasadach jak w przypadku zapłacenia za usługę pełnej stawki.

(źródło: Ministerstwo Finansów). Wojciech Wojtaszek

kaes.jpg