• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • bhp_oskar.jpg
  • choinki.jpg
  • colorex.jpg
  • elektromonter.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • marcisz.jpg
  • ogrodzenia.jpg
  • parkiet.jpg
  • praca.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sp_kumorek.jpg
  • swiba.jpg
  • wwm.jpg
  • zamkowa.jpg
  • zlom.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bistro.jpg
  • ekotechnika.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kacper.jpg
  • kanczura.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • szumiec.jpg
  • weterynarz.jpg

W tym miesiącu przypomnę przepisy i zasady dotyczące sygnalizowania manewrów. Ta z pozoru bardzo łatwa, ale niezwykle ważna czynność podczas prowadzenia pojazdu nadal dla wielu kierowców jest problematyczna. Najczęstsze wątpliwości kierowców dotyczą tego w jakich sytuacjach konieczne jest włączenie kierunkowskazu. Na początek przypomnijmy przepisy z KRD dotyczące sygnalizowania zamierzonych manewrów. Zgodnie z art. 22 KRD pkt.5 „Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru”. Tak naprawdę ten jeden zapis powinien rozstrzygnąć wszystkie wątpliwości. Zacznijmy interpretacje od frazy „..zawczasu i wyraźnie”. Co to oznacza? Nic innego, że kierujący musi na tyle wcześniej włączyć kierunkowskaz, aby inni uczestnicy zdążyli go zauważyć i odpowiednio zinterpretować, minimum 2-3 sekundy przed wykonaniem planowanego manewru. Kierunkowskaz ma sygnalizować zamiar, a nie wykonywanie manewru. Niestety, plagą na drogach jest zbyt późno sygnalizowanie manewrów. Wielu kierowców włącza go praktycznie w momencie wykonywania manewrów. Zbyt późne sygnalizowanie manewrów, zwłaszcza na skrzyżowaniach jest niezwykle niebezpieczne, dezorientuje innych i zwiększa zatory na drogach. Kolejny problem to, czy należy w danej sytuacji go użyć. Najczęstsze wątpliwości pojawiają się podczas omijania innego zaparkowanego pojazdu. Jeżeli w takiej sytuacji jesteśmy zmuszeni zmienić pas - oczywiście musimy użyć kierunkowskazu. Przypominam, że pas ruchu nie musi być wyznaczony. Kolejnym przykładem jest dojeżdżanie do ronda. Ten temat był omawiany w poprzednim artykule. Dodam, że nawet dojeżdżając do ronda niekierowanego, gdy mamy wątpliwości czy włączyć kierunkowskaz czy nie, lepiej i bezpieczniej go włączyć. Na pewno nikogo nie zdezorientujemy.

Kolejna przypadek to zmiany kierunku jazdy np. w lewo na skrzyżowaniu z łamanym pierwszeństwem (foto.) Część kierowców, w praktyce nie używa sygnału podczas jazdy drogą z pierwszeństwem przejazdu mimo skrętu w lewo. Oczywiście, jest to zmiana kierunku jazdy, dlatego kierunkowskaz musi być. Tym bardziej, że brak kierunkowskazu w takiej sytuacji grozi poważna kolizją z innym pojazdem nadjeżdżającym np. z przeciwka. Kiedy kierunkowskaz jest niewskazany lub jego włączenie jest błędem? W sytuacji kiedy zapomnimy wyłączyć go niezwłóczenie po wykonaniu innego manewru. Kierunkowskaz może też zmylić, kiedy włączymy go zbyt wcześnie chcąc sygnalizować zamiar skrętu na skrzyżowaniu a wcześniej miniemy inne skrzyżowanie. Włączenie kierunkowskazu może też zmylić innych uczestników ruchu w sytuacji kiedy zajmujemy pas. Zajmowanie pasu to inny manewr niż zmiana pasa ruchu. Przykład: z jednego pasa tworzą się dwa pasy i kierujący może wjechać na dowolny, bez przekraczania linii poziomej i bez możliwości wymuszenia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Używajmy kierunkowskazów tak jak my byśmy chcieli, żeby inni go używali.

Jerzy Smagała - Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdyw Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

ballstal.jpg