• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • autoserwis.jpg
  • biga.jpg
  • centrum_napraw.jpg
  • domek_sielpia.jpg
  • familia.jpg
  • good_car.jpg
  • juszczak.jpg
  • komat.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • moto_serwis.jpg
  • niezasmiecaj.jpg
  • parkiet_krak.jpg
  • rasterek.jpg
  • serczyk.jpg
  • sfotografuje.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • alteks.jpg
  • brzoskwinia.jpg
  • geoconsulting.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • pokoje_goscinne.jpg
  • pp.jpg
  • pralnia.jpg
  • płazy.jpg
  • szkolka.jpg
  • weterynarz.jpg

W tymi miesiącu przypomnę przepisy i zasady dotyczące ustalenia pierwszeństwa tramwaju i pojazdu samochodowego. W dużych miastach jak Kraków, Warszawa, Wrocław co dzień dochodzi do wielu kolizji i wypadków z udziałem pojazdów szynowych. Niestety wielu kierujących pojazdem samochodowym nie zna zasad dotyczących ustalenia pierwszeństwa w sytuacji przecięcia się kierunków jazdy z samochodu z pojazdem szynowym oraz nie ma też świadomości, że pojazd szynowy ma bardzo długą drogę hamowania. Tramwaj poruszając się 50 km/h potrzebuje ponad 60m żeby się zatrzymać czyli 3 razy więcej niż zwykły samochód osobowy. Omówimy kilka sytuacji przecięcia się kierunków jazdy w/w pojazdów. Pierwsza to skrzyżowanie równorzędne oraz rondo bez znaku A7 (ustąp pierwszeństwa) , na której pierwszeństwo ustalane jest zgodnie z zasadą „prawej ręki”. Na tego rodzaju skrzyżowaniu niezależnie z której strony tramwaj nadjeżdża zawsze ma pierwszeństwo; nie działa zasada prawej ręki dla pojazdu szynowego. Kolejne rodzaju skrzyżowania to skrzyżowanie, gdzie pierwszeństwo jest ustalane znakami A7 (ustąp pierwszeństwa), D1 (droga z pierwszeństwem) i tabliczkami uzupełniającymi np. „łamane pierwszeństwo”. W przypadku, kiedy tramwaj zbliża się do skrzyżowania (dotyczy to także ronda) widzi znak A7, podobnie jak inne pojazdy musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdu poruszającym się na drodze oznaczonej znakiem D1. Problem zaczyna się, kiedy tramwaj i inny pojazd są na tej samej wadze dróg np. na drodze z pierwszeństwem przejazdu i ich kierunki się krzyżują, bo jest „łamane pierwszeństwo”. Wtedy rozpatrujemy sytuacje z ogólnych przepisów, które mówią, że tramwaj nie stosuje się do zasady prawej ręki, czyli tramwaj ma pierwszeństwo zawsze w stosunku do pojazdu znajdującego się na tej samej wadze dróg. Dodam, że tramwaj na rondzie, przed którym jest znak A7 ma pierwszeństwo podczas opuszczania skrzyżowania. Kolejny rodzaj skrzyżowania to skrzyżowania kierowane. Na tego rodzaju skrzyżowaniach pojazd szynowy ma też swoją sygnalizację. Tutaj już jest dużo prościej. Tramwaj musi się stosować do świateł i ustępuje pierwszeństwa wszystkim pojazdom, które mają ruch otwarty sygnalizatorem S1 i poruszają się na wprost.

Można powiedzieć, że na tego rodzaju skrzyżowaniach tramwaj stosuje te same zasady jak inne pojazdy. Pamiętajmy, że w sytuacji, kiedy pojazd samochodowy zawraca z wykorzystaniem połączenia dwóch jezdni („przełączka”) i przejeżdża przez torowisko, pojazd szynowy ma bezwzględnie pierwszeństwo. To właśnie podczas zawracania w tej sytuacji często dochodzi do kolizji. Podobniej jest jak tramwaj przecina tor jazdy zjeżdżając do zajezdni lub przejeżdżając z jednej strony jezdni na drugą. Na koniec - kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa? W sytuacji, kiedy wyjeżdża z zajezdni tramwajowej. Wtedy jest włączającym się do ruchu w związku z tym musi ustąpić wszystkim uczestnikom ruchu pierwszeństwa.

Jerzy Smagała - Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdyw Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

przyjazna_gmina.jpg