• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • autoserwis.jpg
  • bistro.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • gawin.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • parkiet.jpg
  • praca.jpg
  • rasterek.jpg
  • rserwis.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • skot.jpg
  • swiba.jpg
  • wwm.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • ekotechnika.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kacper.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • pralnia.jpg
  • weterynarz.jpg

W tym miesiącu chciałbym przypomnieć przepisy dotyczące odpowiedniej pozycji pojazdów na jezdni podczas jazdy na wprost oraz zmiany kierunku jazdy. Pierwszy problem jaki napotkamy omawiając pozycje pojazdów na drodze, to sytuacja, kiedy poruszamy się na wprost po jezdni gdzie nie ma znaków poziomych. Wielu kierujących zapomina, że pasy ruchu nie muszą być wyznaczone przez linie poziome. Według definicji pas ruchu to części jezdni, na której mieści się jeden rząd pojazdów wielośladowych. Oprócz tej definicji pamiętajmy, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny i obowiązkiem kierującego jest trzymać się możliwie jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Nieprzestrzeganie powyższych przepisów skutkuje tym, że wielu kierujących poruszając się na wprost po drodze dwukierunkowej, gdzie wyznaczona jest tylko oś jezdni w postaci podwójnej ciągłej linii, porusza się środkiem dwóch pasów niewyznaczonych .

Kolejny problem to pozycja w momencie, kiedy zmieniamy kierunek jazdy w lewo lub w prawo na skrzyżowaniu. Zasady są bardzo proste aczkolwiek są przykłady, które dla wielu kierujących są niejasne i źle interpretowane. Zacznijmy od tych sytuacji jednoznacznych. W momencie, kiedy kierujący chce zmienić kierunek jazdy ma obowiązek przed skrzyżowaniem odpowiednio zasygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy i ustawić się możliwe jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Przy skręcie w lewo jest podobnie, z tą różnicą, że na drogach dwukierunkowych kierujący ma obowiązek ustawić się możliwie jak najbliżej osi jezdni, a na jednokierunkowej możliwe jak najbliżej lewej krawędzi jezdni. Niestety z lewoskrętem jest najwięcej problemów. Wielu kierujących nie zauważa, że wyjeżdża z drogi jednokierunkowej i skręca w lewo ze „środka”. Powoduje to znaczne utrudnienie dla kierujących za pojazdem chcących skręcić w prawo i tym samym w dużych aglomeracjach zwiększa to „korki”. Wynika to z faktu, że chcący skręcić w lewo najprawdopodobniej będzie wykonywał dużej manewr niż ten za nim, który w tym czasie bezkolizyjnie wykona swój manewr. Takie zachowanie zwiększa też ryzyko kolizji i zatorów. Przykład - kierujący chcący skręcić w lewo ustawia się na środku, następnie rusza i w tym samym momencie za nim kierujący prawidłowo ustawia się przy lewej krawędzi i wyprzedza go z lewej strony, dochodzi do kolizji.

Bądźmy też czujni na zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu gdzie jest nakaz skrętu w prawo. W takiej sytuacji przepisy mówią, że z każdej części jezdni można skręcić w prawo. W związku z tym należy zachować tożsamość części drogi, z której wyjeżdżamy z częścią drogi, w którą wjeżdżamy. Przykład - w sytuacji kiedy po skręcie w prawo w drogę poprzeczną kierujący chce zając pas np. lewy, bo planuje manewr zawracania to już na drodze, z której wyjeżdża ma obowiązek ustawić się możliwie jak najbliżej osi jezdni (jeżeli dwukierunkowa foto 1) lub lewej krawędzi (jeżeli jednokierunkowa).

Pamiętajmy, prawidłowa pozycja na drodze to nie tylko Nasz kierujących obowiązek, ale przede wszystkim lepsza czytelność na drodze i co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa.

Jerzy Smagała - Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdyw Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

zielonapracownia.jpg