• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • bhp oskar.jpg
  • enmax.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • romantica andrzejki.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • swiba.jpg
  • wwm.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • adrian.jpg
  • bistro.jpg
  • dogoterapia.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kanczura.jpg
  • krakmeb.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • srebrne.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg

motoW czasach, kiedy nowe samochody są prawie bezobsługowe, wielu kierujących zapomina, że kierowca ma też obowiązek sprawdzenia podstawowych układów pojazdu. Pierwszym układem, który kierowca powinien stale kontrolować to układ smarowania, stanu oleju w silniku. Dotyczy to także najnowocześniejszych silników, które są bardzo mocno wysilone, często wyposażone w turbinę. Nowoczesne samochody bardzo często mają większe zapotrzebowanie na pobór oleju niż miało to miejsce 10-15 lat temu. Użytkownik powinien sprawdzać stan oleju przynajmniej raz na 1000 km, a przede wszystkim przed dłuższą jazdą po autostradach. Uwaga, duża część osób myli kontrolkę czerwoną na desce rozdzielczej (patrz rys) z kontrolką ostrzegającą o poziomie oleju. W/w kontrolka oznacza zbyt niskie ciśnienie oleju. Reagowanie dopiero na nią często kończy się zatarciem silnika, ponieważ już wcześniej mógł być zbyt niski poziom oleju. Aby sprawdzić stan oleju należy zatrzymać pojazd na równej nawierzchni. Poczekać kilka minut, aby olej z całego silnika ściekł

do miski olejowej. Otworzyć maskę znaleźć bagnet do sprawdzania poziomu oleju; zwykle jest on koloru żółtego. Bagnet należy wyciągnąć przetrzeć np. chusteczką i znaleźć podziałkę max-min. Następnie należy włożyć bagnet jeszcze raz w to samo miejsce, wyciągnąć i odczytać poziom oleju. W przypadku kiedy oleju będzie za mało należy go uzupełnić olejem o tych samych parametrach np. 5w30. Informacja jaki olej powinien być wlany jest w komorze silnika (powinna znajdować się karteczka jaki olej był wlany przy wymianie). Olej dolewamy do silnika poprzez wlew oleju, który zwykle jest dobrze wi

doczny. W silnikach typu diesel wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF), należy kontrolować także czy oleju nie jest za dużo. W tego rodzaju silnikach podczas procesu dopalania jest możliwość, że stan oleju będzie się podnosił. Kiedy oleju jest za dużo jest to równie niebezpieczne dla silnika jakby go było za mało. W przypadku kiedy będzie za dużo, należy niezwłocznie całkowicie olej wymienić na nowy. Kolejny układ, który kierowca powinien regularnie sprawdzać to układ chłodzenia i układ hamulcowy. Układ chłodzenia sprawdzamy poprzez kontrolę poziomu płynu chłodniczego. Poziom ten sprawdzamy najlepiej na silniku zimnym (pomiar będzie bardziej miarodajny), patrząc na podziałkę max-min na zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego, lub na podziałce umieszonej w okolicy chłodnicy (w zależności od modelu samochodu). W przypadku zbyt małej ilości płynu chłodniczego należy go uzupełnić najlepiej już gotowym płynem, najczęściej na bazie glikolu etylenowego. Uwaga! Nigdy nie otwierajmy wlewu płynu chłodniczego w przypadku, kiedy silnik jest rozgrzany. Grozi to poważnym poparzeniem. Sprawdzenie układu hamulcowego to przede wszystkim kontrola poziomu płynu hamulcowego. Poziom płynu sprawdzamy patrząc na podziałkę max-min na zbiorniku płynu hamulcowego. Uzupełniamy takim, jaki zaleca producent (opisane jest to na korku wlewu płynu hamulcowego) - zwykle DOT-4.

Jerzy Smagała - Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdyw Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

ludzik.jpg