• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • enmax.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • lyko2.jpg
  • marcisz.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • serwis.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • swiba.jpg
  • szumiec2.jpg
  • wwm.jpg
  • zlom.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mieszkania.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • szumiec.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg
  • woodkrak.jpg

motoW tym miesiącu postaram się wyjaśnić czym jest „hamowanie silnikiem”. Dużo kierowców uważa, że hamowanie silnikiem jest bezpośrednio powiązane z redukowaniem biegów. Warunkiem koniecznym i podstawowym, aby silnik pełnił funkcje hamulca to całkowite puszczenie gazu. Dlatego w samochodach z skrzyniami automatycznymi silnik też hamuje. Jest to mniej odczuwalne w porównaniu z samochodami ze skrzyniami manualnymi, zwłaszcza tymi ze skrzyniami CVT. Dlaczego silnik hamuje? Hamowanie silnikiem możemy realizować przede wszystkim w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy czterosuwowy. W silnikach czterosuwowych jednym z etapów pracy jest sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej lub samego powietrza. W sytuacji, kiedy kierowca całkowicie puści pedał gazu paliwo nie jest wtryskiwane, a silnik spręża tylko samo powietrze. Sprężanie samego powietrza wymaga włożenia sporej ilości pracy. Pracę tą czujemy właśnie poprzez opór, który w skrócie nazywamy hamowaniem silnikiem. Siła hamowania silnika jest uzależniona od obrotów silnika.

W skrócie, jeżeli silnik ma wyższe obroty to zdecydowanie lepiej hamuje. Stąd bardziej odczuwamy hamowanie silnikiem w pojazdach z silnikami benzynowymi, które pracują zdecydowanie na wyższych obrotach niż diesel. W silnikach gdzie wtrysk paliwa jest sterowany elektronicznie, hamowanie silnika jest przerywane jeżeli obroty spadną do granicznej wartości (ok. 1250 rpm dla diesla i silników benzynowych). Poniżej tej wartości, niezależnie czy kierowca puścił pedał gazu, jest realizowany wtrysk paliwa - silnik nie hamuje. Dlatego w skrzyniach manualnych aby przedłużać proces hamowania silnikiem i robić to jeszcze efektywniej, kierowca powinien redukować sekwencyjnie biegi (t.z po kolei 5-4-3-2)i stosować miedzy gaz. Należy pamiętać aby po zredukowaniu każdego biegu puścić płynnie sprzęgło, aby bieg zadziałał a silnik się wkręcił na wyższe obroty. Ważnym jest, aby unikać redukowania np. o dwa biegi niżej 5-3. Jest to niebezpieczne zarówno dla układu napędowego, silnika jak i dla kierowcy. Układ napędowy (skrzynia, półosie) doznaje wtedy dodatkowych obciążeń. Złe redukowanie grozi także przekręceniem silnika i trwałym uszkodzeniem go (obroty silnika nagle wskakują na wartość powyżej maksymalnej). Na bardzo śliskiej nawierzchni redukowanie „nie po kolei” może grozić zerwaniem przyczepności lub zablokowaniem się kół. Jest to niebezpieczne ponieważ wtedy systemy ABS ESP nie pomogą. Dlaczego zatem warto hamować silnikiem? Po pierwsze; umiejętne i efektywne hamowanie silnikiem sprawia, że kierowca jeździ dużo bezpieczniej. Po mieście porusza się płynniej i bardziej przewidywalnie. Natomiast poza miastem, a w szczególności na odcinkach górskich, mniej obciąża układ hamulcowy, który jest bardzo wrażliwy na przegrzanie w sytuacji długiego trzymania nogi na pedale hamulca. Kolejną zaletą jest poprawa techniki jazdy autem na bardziej ekologiczną i ekonomiczną.

Jerzy Smagała - Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdyw Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

stacjakontroli.jpg