• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • enmax.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • lyko2.jpg
  • marcisz.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • serwis.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • swiba.jpg
  • szumiec2.jpg
  • wwm.jpg
  • zlom.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mieszkania.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • szumiec.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg
  • woodkrak.jpg

motoKontynuując temat związany z poślizgami, w tym artykule opiszę jak powinny wyglądać reakcje kierowcy w sytuacji wystąpienia poślizgu nadsterownego.

Poślizg nadsterowny to poślizg tylnych kół. Najczęściej poślizg ten powstaje podczas pokonywania zbyt szybko zakrętu lub podczas zbyt gwałtownego hamowania. Przykład: kierowca pokonuje prawy zakręt zbyt szybko, nagle tył samochodu traci przyczepność i zaczyna uciekać w lewą stroną (rys.). Pierwszą akcją w tego rodzaju sytuacji, niezależnie od rodzaju pojazdu, jest odpowiednia praca kierownicy. W powyższym przykładzie kierowca powinien zacząć skręcać kierownicą w lewo – tzw. kontra. Praca kierownicą musi być płynna i powinien być dobrany odpowiedni kąt skrętu w zależności od kąta wychylenia tylnej osi względem prawidłowego toru jazdy. Na typ etapie najczęstszy problem kierowców to spóźniona reakcja kierowcy na powstały poślizg. Jest to często związane ze złą pozycją za kierownicą. W kolejnym kroku, wraz z powrotem pojazdu do zadanego kierunku, kierowca powinien odprostować kierownicę . W przeciwnym wypadku, gdy kierowca zbyt długo przytrzyma kontrę lub zbyt wolno odprostuje koła może powstać tzw. „ryba”. Samochód wychyli się w drugą stronę w sposób bardzo gwałtowny i często już niemożliwy do kontrolowania. W większości nowych samochodów wyposażonych w system ESP, po tym kroku kończy się rola kierowcy. W starszych samochodach sprawa mocno się komplikuje. W pojazdach nie wyposażonych w system ESP, praca gazu może odgrać kolejną rolę. Jednak należy mieć świadomość, że inna reakcja gazu będzie w pojazdach przednio napędowych, tylnonapędowych, a inna z napędem 4x4. W samochodach przednio napędowych rzeczywiście dodanie gazu przyspieszy powrót do pierwotnego kierunku, ale powinno być zastosowane po uprzednim zadaniu kontry. Dodanie gazu musi być też odpowiednio dobra-ne, a podczas powrotu do zadanego kierunku jazdy, nacisk pedału gazu musi być odpowiednio zmniejszany. Nie właściwe i zbyt długie przytrzymanie pedału gazu spowoduje podobny efekt „ryby”, ale jeszcze bardziej gwałtowny. Te dwie postępujące po sobie akcje w samochodach przednionapędowych są niezwykle trudne do wykonania w sposób prawidłowy. Kierowcy z małym doświadczeniem powinni skupić się tylko na pracy kierownicy. Nie łatwiej jest w samochodach z tylnym napędem. W ich przypadku podczas powstania poślizgu nadsterownego i po zadaniu odpowiedniej kontry, nie można dodać zbyt mocno gazu bo pogłębi to poślizg. Niestety tylni napęd bez systemu ESP jest najtrudniejszy to opanowania. W przypadku samochodów z napędem 4x4 teoretycznie powinno być najprościej. Praca gazu będzie dawała efekt najszybszego powrotu do zadanego kierunku jazdy przy współpracy z odpowiednią pracą kierownicy.

Dlatego podstawową i prawidłową reakcją kierowcy w sytuacji powstania poślizgu nadsterownego w większości typów samochodów jest przede wszystkim odpowiednia praca kierownicą. Resztę w nowych samochodach wykona system ESP. W starszych pojazdach praca gazu wymaga dużego kunsztu, a w przypadku braku umiejętności może tylko pogorszyć sytuację.

Jerzy Smagała - Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdyw Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

baranex.jpg