• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • enmax.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • lyko2.jpg
  • marcisz.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • serwis.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • swiba.jpg
  • szumiec2.jpg
  • wwm.jpg
  • zlom.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mieszkania.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • szumiec.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg
  • woodkrak.jpg

motoW tymi miesiącu postaram się opisać jak powinny wyglądać prawidłowe reakcje kierowcy w sytuacji, kiedy dojdzie do poślizgu podsterownego.

Na wstępie należy zwrócić uwagę, że technika jazdy (reakcje kierowcy) w sytuacji wystąpienia poślizgów, może się różnić w zależności od typów samochodów. To co sprawia, że reakcje mogą się różnić to: rodzaj napędu, masa samochodu, system ESP (jego brak lub różne algorytmy działania).

Poślizg podsterowny to poślizg przednich kół, który najczęściej powstaje w zakręcie. Kierujący czuje, że mimo skręconych kół samochód nie skręca. Jak z niego wybrnąć? Przede wszystkim należy dociążyć przednią oś poprzez odpuszczenie pedału gazu. Silnik spełni wtedy funkcję bardzo płynnego hamulca i sprawi, że środek ciężkości przesunie się do przodu. Niestety nie każdy nowoczesny samochód hamuje efektywnie silnikiem. Przykładem są samochody z skrzynią CVT (automatyczną bezstopniową) nie zawsze odczuwalnie hamują silnikiem tak dobrze jak klasyczne samochody z silnikiem benzynowym z skrzynią manualną. Ważne, żeby kierowca nie próbował reagować agresywnie pedałem hamulca mimo, że w teorii szybciej by dociążył przednią oś. Próba hamowania może dać efekt powstania z kolei poślizgu nadsterownego. Kolejna ważna informacja dotycząca reakcji kierowcy w poślizgu podsterownym to odpowiednia praca kierownicą. Tutaj jest najwięcej rozbieżności wynikających z rodzaju samochodu. Przede wszystkim różnice będą wynikać z faktu, czy pojazd posiada system ESP czy nie. W starszych samochodach bez systemu ESP praca kierownicy podczas wyczuwalnego poślizgu podsterownego polega na odprostowaniu kół w celu odzyskania przyczepności i ponownego zadania skrętu ale o mniejszym promieniu. Manewr ten jest z punktu spanikowanego kierowcy bardzo trudny. Większość kierujących w takich sytuacjach zamiast odprostować dokręca kierownicę. Dokręcenie kierownicy do maksymalnej wartości sprawia, że poślizg podsterowny się pogłębia. W efekcie samochód traci całkowicie kierowalność - nie skręca. W samochodzie z systemem ESP system odczytuje gdzie kierowca chciałby pojechać za pomocą czujnika położenia koła kierownicy i na podstawie zadanego kąta koła kierownicy stara się utrzymać odpowiedni tor jazdy przyhamowując odpowiednie koła. Dlatego w takich samochodach ważne jest, aby nie wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą, ale utrzymywać zadany kąt. Nie wykonujemy odprostowania jak w samochodach bez systemu ESP. Co więcej, w najnowszych układach ESP lekkie dokręcenie (10-20 stopni) sprawia, że system szybciej zacznie reagować na „prośbę” kierowcy i będzie próbował skierować pojazd na odpowiedni tor jazdy. Niestety przesadne dokręcenie kierownicy do maksymalnych wartości na bardzo śliskiej nawierzchni da podobny efekt jak w samochodach bez ESP - brak kierowalności.

Podsumowując, kiedy samochód w zakręcie nie skręca bo przednia oś się ślizga, puszczamy pedał gazu i staramy się nie dokręcać koła kierownicy. Cierpliwość i opanowanie będzie tutaj dodatkowym atutem.

Jerzy Smagała Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdy w Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

baranex.jpg