• alles.jpg
  • autoserwis.jpg
  • bhp.jpg
  • biga.jpg
  • cukiernia.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • rserwis.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bistro.jpg
  • blyskbruk.jpg
  • dogoterapia.jpg
  • edukator.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • krakmeb.jpg
  • kruk.jpg
  • melba.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • toka.jpg
  • weterynarz.jpg
  • zulla.jpg

poslizgW tym miesiącu opiszę jakie rodzaje poślizgów mogą wystąpić podczas prowadzenia samochodu i czego można spodziewać się w trakcie ich trwania. Bardzo często poślizg jest zauważany przez kierowców, kiedy następuje znaczne pogorszenie przyczepności nawierzchni np. deszcz, śnieg na jezdni. Niestety dosyć często kończy się utratą panowania nad samochodem i kolizją lub wypadkiem. Większość kierowców uważa, że samochód „wpada w poślizg” przez zbyt dużą prędkość. Temat jest bardziej skomplikowany i po wdrożeniu się w niego może okazać się, że wielu kierowców mogło by uniknąć sytuacji awaryjnych wywołanych poślizgiem gdyby mieli świadomość jak wiele czynników wywołuje utratę przyczepności pojazdu. Kierowca świadomy w dzisiejszych czasach powinien wiedzieć jak nie wywoływać poślizgu, a nie próbować nauczyć się jak z niego wychodzić. W nowych samochodach czuwa wiele systemów elektronicznych, które bardzo szybko i skutecznie potrafią wyprowadzić pojazd z opresji. Problemem jest sytuacja, kiedy kierowca prowokuje swoją techniką jazdy powstawanie poślizgów zbyt często lub w sytuacjach kiedy nawet najnowocześniejsze systemy ESP (Elektonic Stability Program) nie będą w stanie poradzić sobie z wyprowadzeniem ich. Analizując rodzaje poślizgów musimy zdawać sobie sprawę, że przyjmuje się różne kryteria podziału. Jednym jest siła działająca na koła – wzdłużna lub poprzeczna. Poślizg wygenerowany przez siły wzdłużne działające na koło pojazdu jest to stan kiedy prędkość pojazdu jest inna niż prędkość kół. Czyli koła tracą przyczepność i ślizgają się po nawierzchni. Kierowca wywołuje ten rodzaj poślizgu kiedy zbyt mocno hamuje np. podczas hamowania awaryjnego. Kierowca może spodziewać się utraty kierowalności pojazdu. Z pomocą przychodzi system ABS, który omawialiśmy w poprzednim artykule. Druga sytuacja, kiedy kierowca zbyt mocno operuje pedałem gazu, a nawierzchnia nie ma odpowiedniej siły tarcia i koła zaczynają buksować. Kierowca może spodziewać się braku możliwości pokonania wzniesienia. Wtedy z pomocą przychodzi system ASR (system kontroli trakcji).

Poślizg wygenerowany przez siłę poprzeczną działającą na koła to sytuacja, kiedy np. kierowca zbyt dużą prędkością będzie próbował pokonać zakręt. Wtedy siła odśrodkowa jest większa niż siła przyczepności pojazdu i następuje uślizg kół przednich lub tylnych. Poślizg kół przednich to t.z poślizg podsterowny, poślizg kół tylnych to t.z poślizg nadsterowny. Oprócz zbyt dużej prędkości w zakręcie uślizg poprzeczny kół może powstać przez zbyt mocne hamowanie w zakręcie czego najczęściej efektem będzie poślizg nadsterowny. W tej sytuacji poślizg ten powstanie w wyniku zbyt mocnego dociążenia przedniej osi. Kierowca może spodziewać się obracania pojazdu wokół własnej osi. Jest to bardzo niebezpieczny poślizg kończący się często uderzeniem bocznym w inny pojazd lub drzewo. Inna sytuacja wywołania poślizgu poprzecznego to sytuacja, kiedy kierowca zbyt mocno dodał gazu w zakręcie. Efekt to w samochodach przednionapędowych poślizg podsterowny. Kierowca może spodziewać się wynoszenia pojazdu na zewnątrz zakrętu. W samochodach tylnonapędowych i niektórych czteronapędowych dodanie zbyt mocno gazu w zakręcie skutkować będzie poślizgiem nadsterownym. Kolejny powód powstawania poślizgu podsterownego to zbyt mocne lub agresywne dokręcenie kierownicy. Ostatni poślizg t.z czterokołowy powstaje w sytuacji bardzo gwałtownej np. po uderzeniu w inny pojazd lub przeszkodę.

W kolejnym artykule opiszę jak kierowca powinien zachować się w sytuacji powstania poszczególnych poślizgów, przy okazji omawiając zasady działania systemu ESP, który jest obowiązkowy w każdym nowym samochodzie i zaczyna działać w sytuacji utraty przyczepności kół.

Jerzy Smagała Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdy w Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

tomar.jpg