• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • enmax.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • lyko2.jpg
  • marcisz.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • serwis.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • swiba.jpg
  • szumiec2.jpg
  • wwm.jpg
  • zlom.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mieszkania.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • szumiec.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg
  • woodkrak.jpg

absW poprzednich artykułach pisałem o hamowaniu awaryjnym. Podczas opisywania tego manewru, padł termin system ABS. W tym artykule postaram się opisać zasadę działania ABS (Anti-Lock Braking System).

System ABS zaczęto montować już w latach 70 XX wieku w samochodach osobowych. Od 2004 roku w UE jest systemem obowiązkowym, w który musi być wyposażony nowo wyprodukowany samochód. Dzisiaj spotkamy go także w motocyklach, samochodach ciężarowych, autobusach. Podstawową ideą działania systemu ABS jest przeciwdziałanie blokowania się kół podczas hamowania. W samochodach starszych, bez systemu ABS, w sytuacji awaryjnej, kiedy kierowca kopnął pedał hamulca a przyczepność była ograniczona koła natychmiast się blokowały. Kiedy koła przednie były zblokowane (nie kręciły się), mimo, że kierowca operował kierownicą w lewo i w prawo, pojazd poruszał się po wypadkowej siły, najczęściej idealnie prosto, bardzo często uderzając w przeszkodę. Podstawową funkcją systemu ABS jest zachowanie kierowalności pojazdu. Oznacza to, że da się nim sterować operując kierownicą podczas hamowania awaryjnego. System monitoruje prędkość obroto

wą poszczególnych kół podczas hamowania. Jeżeli wykryje, że jedno z kół zablokowało się lub kręci się znacznie wolniej, system poprzez pompę ABS (pompa hamulcowa sterowana elektronicznie) zmniejsza siłę hamowania na konkretne koło tak aby

koło się kręciło z odpowiednią prędkością. Siła hamowania jest zmniejszana niezależnie od siły nacisku na pedał hamulca. System ABS monitoruje prędkość i odpowiednio reaguje kilkanaście razy na sekundę. Odczuwalne jest to poprzez drgania pedału hamulca. Kiedy kierowca poczuje drżenie pedału hamulca pod żadnym pozorem nie może zmniejszyć siły nacisku na pedał hamulca. Jest to normalna i prawidłowa reakcja systemu ABS. Reasumując, kierowca podczas hamowania awaryjnego, w samochodzie wyposażonym w system ABS kopie pedał hamulca wraz z sprzęgłem i trzyma te dwa pedały do momentu całkowitego zatrzymania pojazdu, mimo, że w trakcie wykonuje dodatkowo manewr omijania przeszkody.

W sytuacji kiedy na desce rozdzielczej podczas jazdy pojawi się kontrolka ABS (zdjęcie), kierowca musi mieć świadomość, że samochód będzie bardzo niebezpiecznie się zachowywał podczas gwałtownego hamowania. Pojazd może obrócić się wokół własnej osi. W takiej sytuacji pojazd należy niezwłocznie oddać do serwisu w celu naprawy systemu. Spotkałem się z sytuacją, kiedy uczestnicy szkoleń przyjeżdżali z niesprawnym systemem ABS i twierdzili, że jeżdżą już tak od dłuższego czasu. Odwlekali naprawę ponieważ uważali, że skoro wcześniej poruszali się starymi samochodami bez ABS to dadzą radę nowym; niedziałającym. W sytuacji kiedy system ABS nie będzie działał nie ma korekcji hamowania miedzy przednią a tylną osią pojazdu. W pojazdach bez ABS korektor hamowania jest mechaniczny, w pojazdach jego rolę odgrywa pompa ABS. Pojazd z niesprawnym systemem ABS jest bardziej niebezpieczny niż stary pojazdy bez ABS, ale z sprawnym korektorem hamowania.

Jerzy Smagała Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdy w Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

dolina.jpg