• alles.jpg
  • auto kochanow.jpg
  • bhp.jpg
  • cukiernia.jpg
  • doron.jpg
  • energoterm.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lyko.jpg
  • rasterek.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • trulka.jpg
  • wwm.jpg
  • zlom.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • geo.jpg
  • gops.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • hydrex.jpg
  • kanczura.jpg
  • kruk.jpg
  • magazyn.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • szkola.jpg
  • toka.jpg
  • weterynarz.jpg

motoW tym miesiącu przypomnę o kolejnym bardzo ważnym elemencie związanym z prawidłową techniką prowadzenia samochodu, który jest bardzo często bagatelizowany. Prawidłowa praca rąk na kierownicy jest niezwykle ważna pod kątem bezpieczeństwa kierowców. Niestety okazuje się, że jest jednym z najtrudniejszych elementów do opanowania przez kierowców (widać to nawet podczas prowadzenia szkoleń na najwyższym poziomie np. treningów sportowych kierowców wyścigowych i rajdowych). Jak operować kierownicą? Większość osób wie, że powinno się to robić płynnie bez szarpania. Ale czy większość kierowców wie, że mamy kilka rodzajów skrętów wykorzystywanych w różnych warunkach w zależności od prędkości i od kąta skrętu. Przypomnijmy: Skręt awaryjny inaczej zwany gokartowy, wykorzystywany w sytuacjach, kiedy kierowca jadąc z większą prędkości (50km/h i więcej) musi omijać nagle przeszkodę. Skręt ten wykorzystujemy także podczas poruszania się po sekwencji szybkich zakrętów (dlatego często widoczny w sporcie motorowym). Skręt ten polega na operowaniu kierownicą bez odrywania rąk w zakresie maksymalnym do ich skrzyżowania się. Uwaga, często można usłyszeć, że nie można krzyżować rąk na kierownicy. W tym przypadku to ograniczenie zadziała jak swego rodzaju bezpiecznik, nie pozwalający kierowcy na „dokręcenie” kierownicy. Otóż przy większych prędkościach spowodowało by to poślizg podsterowny (o tym w innym artykule). Skręt awaryjny nie będzie możliwy do wykonania, kiedy kierowca nie ma nawyku trzymania kierownicy oburącz podczas jazdy na wprost (bardzo częsty błąd wśród kierowców).

Skręt manewrowy wykorzystywany podczas np. parkowania i pokonywania zakrętów przy niewielkiej prędkości. Niestety skręt ten z racji tego, że jest wykorzystywany przy niewielkich prędkościach często jest bagatelizowany i zastąpiony skrętem jedną ręką chwytem otwartym tzw. „mydełko FA”. Mało kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że skręt manewrowy jest wykorzystywany także w sytuacji kiedy kierowca musi opanować poślizg tylnej osi (stosowanie tzw. kontry). Jeżeli kierowca ma nawyk kręcenia jedną ręką, w sytuacji poślizgu nadsterownego (tylnej osi), nie będzie w stanie zareagować prawidłowo. Obserwuję to praktycznie na każdym szkoleniu na płycie poślizgowej. Skręt szosowy wykorzystywany przy pokonywaniu bardzo długich łuków przy większych prędkościach. Skręt ten pozwala wykorzystać siłę całej obręczy barkowej co daje kierowcy pewność utrzymania stałego promieniu skrętu i możliwość zareagowania w sytuacji napotkania przeszkody w zakręcie. Podsumowując, operowanie kierownicą nie może być chaotyczne i niedbałe. Kierowca powinien umieć dostosować odpowiedni rodzaj skrętu do panujących warunków i prędkości . Aby się tego nauczyć należy nieustannie trenować nawet podczas parkowania pod sklepem. Pamiętajmy, że najważniejsze są dobre nawyki i przyzwyczajenia.

Jerzy Smagała Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdy w Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

instalterm.jpg