• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • autoserwis.jpg
  • biga.jpg
  • centrum_napraw.jpg
  • domek_sielpia.jpg
  • familia.jpg
  • good_car.jpg
  • juszczak.jpg
  • komat.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • moto_serwis.jpg
  • niezasmiecaj.jpg
  • parkiet_krak.jpg
  • rasterek.jpg
  • serczyk.jpg
  • sfotografuje.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • alteks.jpg
  • brzoskwinia.jpg
  • geoconsulting.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • pokoje_goscinne.jpg
  • pp.jpg
  • pralnia.jpg
  • płazy.jpg
  • szkolka.jpg
  • weterynarz.jpg

motoOkres jesienno zimowy to okres, w którym wielu kierowców decyduje się na odwiedzenie Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy. Celem takiej wizyty jest poszerzenie swoich umiejętności radzenia sobie w ekstremalnych warunkach oraz zwiększenie świadomości o kontroli nad pojazdem na śliskiej nawierzchni. Prowadząc zajęcia z bezpiecznej jazdy na w/w obiektach zauważyłem, że podstawowym problemem osób szkolonych jest brak ustawienia odpowiedniej pozycji za kierownicą. Problem ten bardzo łatwo kierowca może rozwiązać samodzielnie. Pozycja za kierownicą jest bardzo ważna aby zapewnić bezpieczeństwo kierowcy. W nowoczesnych samochodach mamy wiele systemów bezpieczeństwa biernego t.j poduszka powietrzna, kurtyny, pirotechniczne napinacze pasów. Systemy te zadziałają prawidłowo tylko wtedy gdy kierowca będzie miał odpowiednią pozycję za kierownicą i odpowiednią pozycję rąk na kierownicy.

Od czego zacząć? (Bardzo ważna jest kolejność działania):

-Zacznij od regulacji wysokości fotela (parametr A). Wysokość fotela ustawiamy biorąc pod uwagę widoczność zegarów, widoczność przez boczne szyby. Częsty błąd w postaci zbyt wy

sokiej pozycji może wywołać drętwienie nóg podczas długiej trasy. Wynika to z ucisku w okolicę tętnicy udowej przez frontalną część siedzenia.

-Ustaw odległość bioder od ekstremalnych pozycji pedałów (w samochodzie wyposażonym w skrzynię manualną warto sprawdzić wciskając pedał sprzęgła). Najpierw mocno wciskamy biodro do siedziska potem wciskamy np. sprzęgło i sprawdzamy czy noga zawszę będzie lekko ugięta w kolanie (parametr B). Zbyt bliska odległość może skutkować problemem podczas operowania pedałami w sposób zgodny z techniką jazdy (np. operując prawą nogą naciskając gaz i hamulec kierowca nie powinien odrywać pięty). Zadbanie o ten parametr sprawi, że w przypadku sytuacji nagłych np. podczas hamowania awaryjnego kierowca dobrze kopnie w pedały i uchroni się od ewentualnych obrażeń nóg w przypadku kolizji. -Ustaw kąt oparcia fotela (parametr C). Kąt ustawiamy pamiętając, że plecy kierowcy zawsze powinny przylegać jak największą powierzchnią, nawet podczas kręcenie kierownicą. Kontakt pleców z oparciem sprawi, że kierowca szybciej będzie odczytywał i reagował na informację o poprzecznych przeciążeniach tylnej części samochodu (powstające np. podczas poślizgu). Kolejny argument to stabilność pozycji kierowcy oraz bezpieczeństwo (tylko kiedy plecy przylegają do oparcia mamy pewność zadziałania prawidłowo pirotechnicznego napinacza pasów). Podczas ustawiania kąta oparcia musimy pamiętać o dostępności do najdalszego punktu na kierownicy. Kierowca łapiąc za szczyt kierownicy nie powinien oderwać pleców, a ręka powinna być lekko ugięta.

-Sprawdź pozycje kolumny kierownicy (parametr D), pozwoli jeszcze lepiej dostosować odległość barków od kierownicy.

- Na koniec nie zapomnij o regulacji zagłówka , który jest odpowiedzialny za zminimalizowanie obrażeń kręgów szyjnych w sytuacji uderzenia w tył. Po ustawieniu pozycji należy pamiętać o ustawieniu lusterek i zapięciu pasów.

 

Autor: Jerzy Smagała
Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart
Instruktor techniki jazdy w Motopark Kraków
Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

Elbieta_Burtan.jpg