• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • energoterm.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kraksmak.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • opał.jpg
  • rrreklama.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • supra.jpg
  • swiba.jpg
  • szumiec.jpg
  • szumiec2.jpg
  • trulka.jpg
  • wwm.jpg
  • zielinski.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bioterapia.jpg
  • bistro.jpg
  • edukator.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • hydrex.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • stollar.jpg
  • toka.jpg
  • weterynarz.jpg

polonezPolonezy od końca lat 80. zawojowały polskie drogi. Miały być następcą Fiata 125p, ale praktycznie przez całą ich historię były produkowane równolegle. Przez prawie ćwierć wieku Polonezy przeszły kilka większych modernizacji, a spośród dostępnych modeli można było wybrać wersję trzydrzwiową, transportową czy nawet wersje sanitarne i wyścigowe. Mało uwagi poświęca się jednak prototypom, które pokazywały prawdziwe możliwości adaptacji tej konstrukcji. Oto niektóre z nich.

Pierwszą godną uwagi propozycją był FSO Polonez Analog. Była to konstrukcja przygotowana typowo do jazdy w ternie. Analog był pięciodrzwiowym pick-up’em o ładowności 400 kg. Miał wbudowaną pięciobiegową skrzynię biegów oraz napęd 4x4, z możliwością podpięcia tylnej osi. W konstrukcji wykorzystano podzespoły z Łady Nivy i terenowego Suzuki. Przez niektórych nazywany „niedoszłym królem bezdroży”, gdyż wykonany jedynie 7 egzemplarzy. Badania terenowe zaprzestano po przejęciu FSO przez koncern Daewoo.

Ciekawą propozycją był również FSO Polonez Long – siedmiodrzwiowa limuzyna, której tylko jeden egzemplarz powstał w 1979 roku. Prototyp zbudowano na podstawie wersji pięciodrzwiowej, poprzez wydłużenie dachu i podłogi, dodanie dwóch foteli oraz pary drzwi. Całość konstrukcji mierzyła ponad 5 metrów długości, a jej nadwozie zostało stworzone specjalnie na potrzeby tego projektu. Long osiągał prędkość 143 km/h, z silnikiem o pojemności zaledwie 1,5 l. Niestety konstrukcja nie spełniła wymogów konstruktorów i zaniechano dalszych testów.

Po sekcji limuzyn i wersji terenowej, ostatnim z prototypów Poloneza FSO, który dziś zaprezentuję, jest egzemplarz z branży transportowej. Trzyosiowy FSO Polonez Pick-up, powstał we współpracy z Zakładami Sprzętu Gospodarstwa Domowego i Turystycznego w Niewiadowie. Napęd zapewniała środkowa oś, a ładowność tej konstrukcji wynosiła 900 kg. W prototypie użyto standardowego silnika o pojemności 1,5 l. Była to kontynuacja prac nad Polonezem Truckiem z 1988 roku, jednak Pick-up posiadał bardziej spójne nadwozie i był dokładniej dopracowany konstruktorsko. Podzielił jednak los Analoga i Longa, wyprodukowano raptem trzy sztuki, a projekt nie był kontynuowany.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła: https://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez#Prototypy http://klasyki.auto-swiat.pl/polonez-analog-niedoszly-krol-bezdrozy/21qyx http://histografy.pl/fso-po lonez-pick-up/ http://mech-i-patyna.blog.pl/2015/02/03/fso-polonez-truck-1988/

colorex.jpg