• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • bhp.jpg
  • energoterm.jpg
  • enmax.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • ok.jpg
  • opał.jpg
  • romantica.jpg
  • rserwis.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • supra.jpg
  • szumiec.jpg
  • szumiec2.jpg
  • trulka.jpg
  • wwm.jpg
  • zamkowa.jpg
  • zlom.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bioterapia.jpg
  • bistro.jpg
  • colorex.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • hydrex.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • toka.jpg
  • weterynarz.jpg

Rodzima produkcja motoryzacyjna okresu Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, miała do zaoferowania pojazdy w wielu klasach. Od motorowerów, przez cięższe motory, samochody osobowe, aż po ciężarówki. W tym bogatym wachlarzu pozostawała jedynie jedna niezagospodarowana kategoria – małego samochodu ciężarowego, o ładowności do 1000 kg.

Z myślą o tej luce powstała Nysia – polski samochód dostawczy, produkowany w latach 1958-1994 r. Urbanizacja kraju w latach 50’ znacząco przyczyniła się do zmiany potrzeb użytkowników samochodów ciężarowych. Zaczęto poszukiwać pojazdu, który jednocześnie da możliwość transportu większych gabarytów, jak i będzie posiadać mniejszy rozmiar i masę, odpowiednie do jazdy w mieście. W 1957 roku dwa zakłady, warszawska Fabryka Samochodów Osobowych, jak i nyskie Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych, przystąpiły do prac nad stworzeniem projektu lekkiego samochodu dostawczego. Finalnie zdecydowano się na projekt z Nysy, którego prototypowe egzemplarze o nazwie N57, wyprodukowano w 1958 roku. Głównym założeniem było wykorzystanie podzespołów jezdnych i napędowych istniejącego już modelu FSO Warszawa.

Pierwsza wersja Nysy mogła pomieścić 8 osób i rozpędzić się do prędkości 90 km/h. Wyposażona była w czterosuwowy, dolnozaworowy silnik benzynowy, który umieszczono przed przednią osią pojazdu. Rama wykonana została na bazie projektu Warszawy, z której zachowano również rozstaw osi, wynoszący 2700 mm. Nysa N57 paliła średnio około 14 l benzyny na 100 km. Finalnie masa własna pojazdu wyniosła 1500 kg, a dopuszczalna masa całkowita – 2250 kg.

Popularna Nyska, przez ponad 35 lat produkcji, doczekała się niezliczonej ilości wersji nadwozia. Na drogach spotkać można było wersję mikrobus, furgon, samochód sanitarny, samochód towarowy (bez tylnich szyb), chłodnie, pojazdy do przewozu pieczywa, radiowozy, a nawet … mobilne kina. Ostatnia z wymienionych wersji powstała w 1961 roku, na zamówienie Ministerstwa Kultury i Sztuki, w celu organizacji projekcji filmowych w plenerze. Projekt Nysy spodobał się również za granicą. Zaledwie 10 lat od premiery, eksport pokrywał już ponad 50% produkcji. Większość z eksportowanych aut trafiała do ZSRR, na Węgry, do Bułgarii i Rumunii, Wietnamu, Turcji, RFN a nawet Belgii. Ostatni egzemplarz z numerem seryjnym 380.575, zjechał z taśmy produkcyjnej nyskich zakładów 3 lutego 1994 roku.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła: materiały z wystawy w Muzeum Zajezdnia Sztuki w Szczecinie https://pl.wikipedia.org/wiki/ZSD_Nysa http://www.muzeum-motoryzacji.com.pl/pl/eksponaty/samochody/prl/ nysa_522.html

spartherm.jpg