• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • energoterm.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kraksmak.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • opał.jpg
  • rrreklama.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • supra.jpg
  • swiba.jpg
  • szumiec.jpg
  • szumiec2.jpg
  • trulka.jpg
  • wwm.jpg
  • zielinski.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bioterapia.jpg
  • bistro.jpg
  • edukator.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • hydrex.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • stollar.jpg
  • toka.jpg
  • weterynarz.jpg

Często postacie filmowe kojarzone są z konkretnymi modelami samochodów. James Bond z upodobaniem zasiadał za kierownicą Aston Martina DB5, a porucznik Colombo jeździł nieśmiertelnym Peugotem 403 cabrio. Bohaterowie polskich produkcji filmowych, patriotycznie korzystali z dorobku rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. „Zmienników” zapamiętaliśmy w Polskim Fiacie 125p, „Czterdziestolatka” zobaczyć można było za kierownicą Polskiego Fiata 126p. A filmowy Pan Samochodzik?

Pan Samochodzik, czyli Tomasz N.N., był postacią literacką, ze stworzonej przez Zbigniewa Nienackiego, serii powieści przygodowych o tym samym tytule. Wszyscy fani serii wiedzą, że powstała również jej ekranizacja. W dwóch filmach, tj. „Pan Samochodzik i niesamowity dwór” oraz „Latające machiny kontra Pan Samochodzik”, zagrał dość niecodzienny pojazd, który mógł pełnić najróżniejsze funkcje, w tym nawet pływać. I choć na pierwszy rzut oka trudno w nim rozpoznać Lekki Pojazd Terenowy (LPT), to właśnie ta konstrukcja zrobiła karierę filmową.

LPT jako lekka, sześciokołowa amfibia dla wojsk powietrzno-desantowych, został zbudowany w 1978 r., w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Powstało 10 sztuk, których konstrukcja została oparta na podzespołach Fiata 126p; wykorzystano zawieszenie, sprzęgło, silnik oraz układ jezdny. Pojazd rozpędzał się do około 65 km/h, pływał zaś z prędkością około 6-10 km/h. Nie miał steru; podczas płynięcia dalej używano kierownicy, sterując kołami. Oryginalnie miał służyć do przewożenia rannych z pola walki, dlatego można było nim kierować idąc obok. Alternatywnym zastosowaniem miał być transport amunicji, w mniej dostępnym terenie. Niestety pomysł się nie sprawdził, żołnierze testujący pojazd narzekali na łatwość zakopywania się w piasku i wywrotność pojazdu. Pływalność LPT też podostawiała wiele do życzenia - nawet przy niewielkim obciążeniu, pojazd tonął. Pozostaje tylko cieszyć się, że mimo tych niedociągnięć zapisał się w polskiej historii … filmu.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pan_Samochodzik, odczyt: 2017 03 23 http://muzeumtechniki.eu/zbiory/lekki-pojazd-terenowy/, odczyt 2017 03 23

ludzik.jpg