• alles.jpg
  • auto kochanow.jpg
  • drbike.jpg
  • familia.jpg
  • geodezja.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • praca.jpg
  • rasterek.jpg
  • rowery.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • skot.jpg
  • swiba.jpg
  • timefor.jpg
  • wwm.jpg
  • zamkowa.jpg
  • zielinski.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • edukator.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • melba.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • weterynarz.jpg
  • work.jpg

Proste konstrukcyjnie, łatwe w obsłudze, powszechnie dostępne, a przede wszystkim tanie pojazdy, są marzeniem projektantów i użytkowników wszystkich epok. Powojenna Polska potrzebowała ich wyjątkowo mocno. W latach 50 XX. wieku udało się stworzyć projekt, który w założeniach spełniał wszystkie opisane wymogi. I tak z myślą o rodzinie z dwójką dzieci, w 1957 roku powstał SMYK.

Przez wielu ówczesnych specjalistów uważany był za jeden z najładniejszych mikrosamochodów świata. Projekt i konstrukcja tego pojazdu była całkowicie polska. Smyk konkurował o dopuszczenie do masowej produkcji z dwoma innymi projektami: Meduzą i Mikrusem; niestety bez powodzenia.

W założeniach Smyk miał być produkowany w szczecińskiej fabryce motocykli, tak więc spora część elementów, między innymi silnik, pochodziła z Junaka-07. Motocyklowa skrzynia biegów, która nie posiadała biegu wstecznego została przebudowana; wyposażono ją w specjalną przekładnię dublującą biegi. Smyk miał więc cztery biegi do przodu i cztery wsteczne. Jednak najbardziej charakterystyczną cechą tej konstrukcji były … drzwi. By wsiąść do auta należało odchylić cały przód pojazdu. Tylnia kanapa mogła pomieścić dwoje dzieci, przód zaś dwójkę dorosłych. Podobno od tego wzięto nazwę projektu – Smyki musiały się „przesmyknąć” na tylnie siedzenia. Zdecydowanie był konstrukcją przeznaczoną dla osób o mniejszych gabarytach. Samochód nie posiadał bagażnika ani innych drzwi poza przednim wejściem. Miał natomiast bardzo dobrze zaprojektowane zawieszenie – zastosowano niezależny układ poprzecznie ułożonych drążków skrętnych, dla wszystkich czterech, dwunastocalowych kół.

W założeniach samochód ten miał kosztować 30 tys. zł, co w ówczesnych czasach stanowiło około 16 przeciętnych, miesięcznych pensji. Kwestią, która nie została do końca dopracowana, była sprawa bezpieczeństwa. Smyk posiadał minimalną strefę zgniotu – każda kolizja z udziałem przodu auta stwarzała bezpośrednie zagrożenie dla pasażerów. Co więcej drzwi ulokowane w masce samochodu, podczas czołowego zderzenia, odcinały drogę ucieczki pasażerów. Wyprodukowano ich w sumie 25 sztuk. Pięć przedprototypów i dwadzieścia prototypów. Do czasów dzisiejszych zachowało się 10 egzemplarzy. Dwa z nich możemy oglądać w Szczecinie, jeden w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Jan Piotrowski

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła: http://muzeumtechniki.eu/zbiory/smyk-automobilista-xi-20111/ odczyt: 2016 09 20 https://pl.wikipedia.org/wiki/Smyk_(samoch%C3%B3d) odczyt: 2016 09 20 

pacanowscy.jpg