• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • bhp oskar.jpg
  • enmax.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • romantica andrzejki.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • swiba.jpg
  • wwm.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • adrian.jpg
  • bistro.jpg
  • dogoterapia.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kanczura.jpg
  • krakmeb.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • srebrne.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg

Wszyscy fani motocykli marki Junak wiedzą, że te piękne maszyny wyjechały na polskie drogi z linii produkcyjnych Szczecińskiej Fabryki Motocykli. Święciły swoje największe triumfy w drugiej połowie lat pięćdziesiątych i na początku lat sześćdziesiątych. Były to piękne, klasyczne, ciężkie motocykle, które niestety, z czasem zaczęły wypierać coraz bardziej dostępne samochody. Alternatywą dla stosunkowo drogiego Junaka miał być nowoczesny model M14 – ISKRA.

Mamy rok 1961, ruszają prace konstrukcyjne nowego motocyklu, który miał być kolejnym ciężkim pojazdem. Projekt zachwyca nowoczesnością nadwozia, które powstaje we współpracy z warszawskim Instytutem Wzornictwa Przemysłowego. Iskra prawie całkowicie różni się od Junaka. Większa część motocykla jest zabudowana, by stylistyką upodabniała się do modnych wówczas skuterów. Przód pojazdu zdobi duży okrągły reflektor, przednia część nadwozia jest mocno wysunięta, porywa przedni błotnik. Całość, wraz z obudową baku i siedziskiem, tworzy jedną linię pojazdu. Założenia – nowoczesny motor turystyczny, prędkość maksymalna 140 km/h.

Konstruktorzy mają jednak problemy z jednostka napędową. Projektem i konstrukcją prototypu zajęły się łódzkie Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego. Projekt był bardzo nowatorski, wykorzystywał liczne rozwiązania stosowane w silnikach produkowanych w Europie zachodniej i Japonii. Dwa prototypy zostały złożone w 1964 roku, jednak nie doczekały się nawet fazy testowej. Miało to związek z decyzją o zaprzestaniu produkcji motocykli w Szczecińskiej Fabryce Motocykli; w 1965 roku z jej linii produkcyjnych zjechały ostatnie pojazdy. Światło dzienne ujrzały więc tylko trzy egzemplarze ISKRY, w tym dwa z silnikiem z motocyklu MZ i jeden z atrapą łódzkiego silnika, który zobaczyć można w Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie.

Jan Piotrowski

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła:

http://muzeumtechniki.eu/wystawy-aktualne/stale/szczecinskamotoryzacja-w-latach-1954-1967/ - odczyt: 2016 08 09 https://pl.wikipedia.org/wiki/SFM_M14_Iskra odczyt: 2016 08 09

ludzik.jpg