• alles.jpg
  • bhp oskar.jpg
  • elektrosystem.jpg
  • enmax.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lyko.jpg
  • rasterek.jpg
  • rserwis.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • wwm.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • dogoterapia.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • prestige.jpg
  • rrreklama.jpg
  • srebrne.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg

Lata świetności polskiego przemysłu motorowego dobiegały końca. Ostatnią, trochę zapomnianą przez użytkowników konstrukcją, był Romet MIŃSK 125, produkowany w latach 1988-1990. Nie był to projekt autorski, powstał na podstawie gotowych części sprowadzanych spoza granic Polski.

Podzespoły tej konstrukcji przyjeżdżały do Bydgoszczy z MMB3 z Mińska- ZSRR obecnie Białoruś. W rodzimych zakładach, w ciągu tych trzech lat, składano dwa modele: 400A i 400B. Produkcja przeznaczona była głównie na rynek polski. Pojemność skokowa silnika znacząco odbiegała od silników tych pojazdów, które prezentowaliśmy w naszym cyklu – wynosiła aż 125 cm3. W związku z tym parametrem, użytkownicy musieli posiadać odpowiednie uprawnienia do prowadzenia MIŃSKA.

Model 400B różnił się od 400A błotnikiem przednim i kierownicą które nadawały mu wygląd crossowy. Jednostkę napędową stanowił jednocylindrowy, dwusuwowy silnik chłodzony powietrzem z elektronicznym zapłonem o mocy 11 KM. Model ten posiadał 4-biegową skrzynię, której konserwacja, była uznawana przez użytkowników za jedną z największych zalet tego jednośladu. Istniała możliwość demontażu skrzyni biegów bez konieczności rozbierania całego silnika; za zębatką zdawczą w silniku znajdowała się przegroda, która umożliwiała łatwy dostęp do części. Pojemność baku wynosiła 10,5

l. Użytkownicy deklarowali zużycie paliwa na poziomie 3,5 l /100 km, przy średniej prędkości 80 km/h. Rekordy osiąganej prędkości dochodziły do 120 km/h. Produkcję zakończono wraz z rokiem 1990, który nie tylko dla przemysłu motoryzacyjnego, stał się ważną cezurą. Historia MIŃSKA 125 zakończyła się wraz z dotychczasowym kształtem zakładów ROMET. Dla bydgoskiej fabryki miały nadejść nowe czasy.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła:

    http://motoalbum.pl/pojazd/4548, odczyt: 2016 03 18
    http://www.jednoslad.pl/romet-minsk-125/, odczyt 2016 03 18
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Romet_Mi%C5%84sk_125 odczyt 2016 03 18

ena.jpg