• alles.jpg
  • bhp oskar.jpg
  • elektrosystem.jpg
  • enmax.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lyko.jpg
  • rasterek.jpg
  • rserwis.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • wwm.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • dogoterapia.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • prestige.jpg
  • rrreklama.jpg
  • srebrne.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg

Rodzina bydgoskich jednośladów powoli się rozrastała. Rozwój ten nie był już jednak tak dynamiczny jak w początkowych latach istnienia motorowerów na polskim rynku. Zmienione na początku lat siedemdziesiątych przepisy drogowe, ograniczające dopuszczalną prędkość tych jednośladów do 40 km/h, były sporym ciosem dla użytkowników. Co więc pozostało konstruktorom? Bazowanie na sprawdzonych rozwiązaniach technicznych i eksperymentowanie z formą!

Jak wiadomo, najbardziej charakterystyczną cechą pegazów serii 700 była „rowerowa” stylistyka, osiągnięta dzięki przeniesieniu baku z ramy na bagażnik. To rozwiązanie dodawało im lekkości i kierowało skojarzenia zdecydowanie w stronę rowerów niż motocykli. Pomimo tak charakterystycznej i rozpoznawalnej cechy, przy kolejnej konstrukcji, konstruktorzy zdecydowali się na powrót do klasycznej formy i przenieśli bak z powrotem na ramę. Mowa o motorowerze Romet 760 Polo.

Ten jednoślad, w zakresie rozwiązań technicznych, był bliźniakiem Rometa 750. Cała konstrukcja stylistycznie miała nawiązywać do rowerów wykorzystywanych do gry w polo. Największymi zmianami była wydłużona ku górze kierownica, wspominany bak, o wydłużonym kształcie oraz wydłużone siodełko z niewielkim oparciem. Jednostką napędową został model 017 o mocy 1,7 KM.

Drugą nieszablonową propozycją zakładów z Bydgoszczy był model Romet 780 Kadet. Był on (przed)ostatnim modelem z serii 700, produkowanym s latach 1980-90. Bak pozostał ulokowany między kierownicą, a siodełkiem, na obniżonej ramie. Zastosowano silnik 023, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, z nożną zmianą biegów. Posiadały standardowy rozmiar kół – 16’’, jednak wprowadzono jedno urozmaicenie. Od roku 1984 montowano w nich koła, które były w całości wykonane ze stopu lekkiego, a obręcze, szprychy i piasty stanowiły jedną całość. Takie rozwiązanie zostało oznaczone jako model Romet M 781.

Nie był to jednak koniec projektów motorowerowych. Przed nami jeszcze co najmniej kilka kultowych konstrukcji, które musiały stanąć do pojedynku ramię w ramię, z coraz popularniejszymi motocyklami WSK. Jak poradziły sobie z tym wyzwaniem? Już niebawem kolejna odsłona naszego cyklu.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Źródła:

    Podlaski Józef, „Jeżdżę motorowerem”, WKŁ, Warszawa 1979 r.
    Szczerbicki Tomasz, „Motocykle w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko…”, Drukarnia oficyny wydawniczej READ ME, Łódź 2014
    www.jacomoto.prv.pl, zakładka „Motorowery”, odczyt 27.07.2015 r.
    www.polskiemotocykle.mik.pl, Zakładka „Do 50 cm”, odczyt 27.07.2015 r.

pacanowscy.jpg