• alles.jpg
  • auto kochanow.jpg
  • drbike.jpg
  • familia.jpg
  • geodezja.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • praca.jpg
  • rasterek.jpg
  • rowery.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • skot.jpg
  • swiba.jpg
  • timefor.jpg
  • wwm.jpg
  • zamkowa.jpg
  • zielinski.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • edukator.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • melba.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • weterynarz.jpg
  • work.jpg

Oficjalnie produkcję modelu 911 Porsche rozpoczęło w 1964 roku, a pierwsze wzmianki w dokumentacji technicznej Ferdynanda Porsche pojawiły się już w 1959 r. 911. była następcą modelu 356, po raz pierwszy została pokazana Światu na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1963

r. Zaprezentowany egzemplarz pod maską posiadał makietę silnika, prawdziwy sześciocylindrowy, dwulitrowy motor typu boxer, chłodzony powietrzem trafił do 911. w lutym 1964 roku. Rozwijał moc 130 KM, pozwalał rozpędzić to lekkie auto do 210 km/h, a pierwsza setka pojawiała się na liczniku po 9,1 sek. Gdyby nie protesty Peugeota, który miał wyłączność na stosowanie we Francji trzycyfrowego oznaczenia modeli z zerem w środku, nowy model Porsche nazywałby się 901. Z takim oznaczeniem zostały wyprodukowane 82 sztuki, później nazwę zmieniono. Mocny silnik umieszczony za tylną osią, oraz tylny napęd sprawiał nieco trudności podczas szybko pokonywanych zakrętów i potrafił zaskoczyć niejednego kierowcę. Z tego powodu postanowiono zmodyfikować zawieszenie powiększając o 60mm rozstaw osi. Do oferty trafił model 911S (160KM), a także wersja nadwozia Targa. Stopniowo zwiększano pojemność silnika, najpierw do 2,2 litra, przez 2,4 l (190KM), kończąc na 2,7 l o mocy 210 KM w modelu Carrera RS. W 1973 roku na rynek została wprowadzona najdłużej produkowana odmiana 911-nastki – typ 930. W tej generacji po raz pierwszy zastosowano oznaczenie 911 Turbo, z silnikiem turbodoładowanym o pojemności 3 litrów i mocy 260KM. W cztery lata po debiucie modelu 930 na rynku ukazały się odmiana Super Carrera (SC) z wolnossącym, 3 litrowym silnikiem o mocy 180KM, oraz wersja 3,3 litra o mocy 300KM. W 1984 roku pokazano mocno sportowy model Porsche 959 z wieloma nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi tj. nadwozie z aluminium i kevlaru, a także silnik doładowany dwoma turbosprężarkami, z których jedna (mniejsza) zasilała tylko trzy cylindry przy niskich obrotach, a druga dołączała się przy wyższych, zasilając wszystkie cylindry. Dzięki takim rozwiązaniom silnik rozwijał moc 450KM, przez co bardzo lekki samochód rozpędzał się do setki w 3,6 sek, a wskazówka prędkościomierza kończyła swoją pracę przy 300. Kolejna generacja (1989-93) to oznaczenie 964 w której nadwozie zostało pozbawione chromu, na tylną klapę trafił elektrycznie wysuwany spojler, do wyposażenia dodano ABS, poduszki powietrzne, a także napęd na cztery koła (Carrera 4). W rok po premierze wprowadzono do oferty model Carrera 2 z napędem na tył. Wszystkie odmiany Carrera dostępne były z 3,6 litrowymi silnikami o mocy 250 koni (Carrera RS – 260 KM, 911 Turbo – 330 i 360 KM). Ostatnią odmianą z silnikiem chłodzonym powietrzem jest odmiana 993 (1993-98), z kilku bardzo szybkich wersji na uwagę zasługują w szczególności 911 Turbo S o mocy 424 KM, oraz wyczynowe modele 911 GT3 360KM oraz 911 GT2 430KM (tzw. „widow maker”). Wraz z pojawieniem się odmiany 996 (1998-2004) rozgorzała krytyka na temat rezygnacji z okrągłych reflektorów z przodu, a także zastosowania silnika chłodzonego cieczą, o mniej rasowej, cichszej pracy. Zadaniem dla tej bardzo nowoczesnej i przyjemnej w prowadzeniu odmiany było pozyskanie nowych klientów i to się udało. Dla tych, którzy pragnęli mocnych wrażeń przygotowano wersję GT3 (381 KM) oraz GT2 z ceramicznymi hamulcami (483 KM). W 2004 roku wróciły okrągłe reflektory (model 997), montowane turbosprężarki posiadały zmienną geometrię łopatek, a automatyczne skrzynie były konstrukcjami dwusprzęgłowymi. Obecnie Porsche oferuje odmianę 991, która jest dużo bardziej sportowa i dużo bardziej komfortowa od swojego pierwowzoru oferowanego 50 lat temu. Jedno jest pewne, pierwsza czy ostatnia wersja to urzeczywistnienie pasji ich twórców, niezapomniane wrażenia z jazdy, prestiż i sylwetka, której nie sposób pomylić z jakąkolwiek inną marką.

Łukasz Zadęcki, foto: www.highmotor.com

od zmierzchu.jpg